Εργαστήρια Δεξιοτήτων 1η θεματική

 

 

 

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 

 

 


 

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

της Σχολικής Μονάδας

 

 

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+:  

http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΑΜΒΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-22

Σχολική μονάδα

Νηπιαγωγείο

Αριθμός τμημάτων

2

Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας

33

Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας

3

Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων

3

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ  -  Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Δημιουργώ και Καινοτομώ  –  Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

 

 

 

 


 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

 

Το όραμά μας

Το όραμα για το σχολείο μας είναι τα παιδιά να καλλιεργήσουν δεξιότητες 21ου αιώνα, δεξιότητες ζωής ,δεξιότητες νου ,επιστήμης και τεχνολογίας μέσα σε κλίμα συνεργασίας  να καταλάβουν τη δύναμη του <<μαζί>> και φιλοσοφία  μας η παροιμία  << βοήθα με να σε βοηθώ να ανεβούμε το βουνό>>

Ονειρευόμαστε ένα σύγχρονο, συνεργατικό, χαρούμενο ,δημιουργικό  σχολείο

 

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες

 Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν :

 

21ου αιώνα : κριτική σκέψη, διάλογος, συζήτηση, αντιπαράθεση ιδεών.. που θα  εδράζονται σε παιδαγωγικές προσεγγίσεις όπως ..

 συνεργατική, διερευνητική μάθηση ,επίλυση προβλημάτων και θα προωθούν την συν οικοδόμηση της γνώσης μέσω της συνεργασίας  της επικοινωνίας και την αλληλεπίδραση  τους

 

Δεξιότητες ζωής : εν συναίσθηση και ευαισθησία ,προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα

 

 

Δεξιότητες νου: στρατηγική σκέψη, πλάγια σκέψη, κατασκευές, παιχνίδια,     ρουτίνες σκέψεις

 

Δεξιότητες επιστήμης τεχνολογίας: πειράματα, τεχνολογία ,κατασκευές,

Τη διαθεματική, τη διεπιστημονική και βιωματική προσέγγιση της γνώσης ,την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών ως εργαλείο εμπλουτισμού της μαθησιακής διαδικασίας,παραγωγικότητα,οργανωτική σκέψη,επίλυση προβλημάτων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ  ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

 

Περιγράφουμε αδρά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων

ως προς τη  Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

.ΥΓΕΙΑ:Διατροφή

Τίτλος: Κρητική διατροφή για υγεία και καλή ζωή

Στόχος: :Να μάθουν την αξία της διατροφής στο Ζω Καλύτερα και τη σπουδαιότητα της Κρητικής διατροφής

Να δημιουργήσουν θετική στάση απέναντι στη Κρητικη διατροφή

Ιστορική αναδρομή της Κρητικής διατροφής από την Αρχαιότητα

Σύνδεση με την Μεσογειακή διατροφή

 

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Φροντίζω το Περιβάλλον

Οικολογία-Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά

Τίτλος:

εξερευνώ και μαθαίνω την λίμνη της περιοχής μου(Αγιάς)

 

Στόχος: Να μάθουν τον κοντινό μας υγρότοπο ,την τοπική φυσική κληρονομιά μας ,να  γνωρίσουν την λίμνη της Αγιάς …τι ζει  σε αυτήν να μάθουν   τα προβλήματα και τις ανάγκες ενός υγρότοπου ,ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση

Να συνειδητοποιήσουν το περιβάλλον ως ολότητα και την ευθύνη του ανθρώπου απέναντι του

Να καλλιεργηθούν αξίες στάσεις και συμπεριφορές φροντίδας αγάπης  και προστασίας για το περιβάλλον 

 

 

 

 

ως προς τη Θεματική Ενότητα

 

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

. Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Τίτλος

 << εγώ και συ μαζί, ίδιοι μα διαφορετικοί>>

Στόχος: να γνωρίσουν να αγαπούν και να σέβονται<< τα παιδιά όλου του κόσμου>>

Να εντοπίζουν μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές

Να εξοικειωθούν με διαφορετικά φυσικά και φυλετικά χαρακτηριστικά

Αλληλεπίδραση με παιδιά από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα

Να αναγνωρίσουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις

Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης

 

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

 

Τίτλος

<<Γύρω ,γύρω οι πλανήτες και στη μέση Φώς>>

Στόχος:  να μάθουν μέσα από διερευνητική μάθηση το ηλιακό μας σύστημα, τους πλανήτες, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, τις εποχές

 

 

 

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα

Οι προτεινόμενες δραστηριότητες θα αναπτύσσονται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης, ενθαρρύνοντας την ενεργό εμπλοκή των παιδιών και εστιάζουν στην καλλιέργεια και ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών ικανοτήτων, αξιοποιώντας τις αρχές της παιδαγωγικής ψυχολογίας. Θα Αξιοποιούνται οι πρότερες γνώσεις των παιδιών επιδιώκοντας τη διασύνδεση και ενσωμάτωση της νέας γνώσης με τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους, μέσω πολλαπλών προσεγγίσεων ανάλογα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά τους, υιοθετώντας στρατηγικές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της βιωματικής μάθησης.

 Όλη αυτή η προσπάθεια θα βασίζεται στο  κλίμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας .σλόγκαν μας το..<<.βοήθα με να σε βοηθώ να ανεβούμε στο βουνό >>το τελικό προϊόν θα είναι συλλογικό και θα το χαρούμε όλοι!!

Ειδικότερα οφέλη

Οι δραστηριότητες θα είναι κατάλληλα διαμορφωμένες και διαφοροποιημένες ώστε να μπορούν να συμμετέχουν όλα τα παιδιά. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί η εκπαιδευτικός να προβεί εύκολα σε αλλαγές ή να τις προσαρμόσει σύμφωνα με το δυναμικό της τάξης. Οι δράσεις δεν θα  προάγουν ανταγωνισμό, συγκρούσεις ή περιθωριοποίηση και θα δίνονται ευκαιρίες για ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων και συνεργασία.

Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας

. Συνεργασία με την οικογένεια και τα υπόλοιπα τμήματα του νηπιαγωγείου

 Ανάρτηση των δράσεων στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου

Ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους στην εκ/κη διαδικασία

Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα

 

Θα γνωρίσουν πως εργαζόμαστε στο Νηπιαγωγείο και θα αναγνωριστεί ευρύτερα ο ρόλος του

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών

Οι δραστηριότητες θα είναι κατάλληλα διαμορφωμένες και διαφοροποιημένες για να συμμετέχουν όλα τα παιδιά

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης

Ενημέρωση γονέων, εμπλοκή τοπικών φορέων ,συλλόγου γονέων ,ΚΠΕ Βάμου

Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν

Εργασίες των μαθητών που θα αναρτηθούν στο σχολικό blog ,θεατρική παράσταση η Ψ/Κ παιχνίδια, κουκλοθέατρο η ότι άλλο προκύψει

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.

Εκπαιδευτικό υλικό από το ΚΠΕ Βάμου, φυσικό υλικό ..για την διατροφή ,οπτικοακουστικό υλικό κλπ

 


 

 

ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ - ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων

Κείμενο 100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό) στην μορφή λίστας για κάθε Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

 

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

 

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

 

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

 

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

 

 

 

 

 

 

2. Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης

(σε συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών)

ως προς το σχολικό κλίμα γενικά

το σχολικό κλίμα είναι πάντα καλό στο σχολείο μας καθώς η προϊσταμένη είναι σταθερή οργανικά καθώς και η 1 νηπιαγωγός

  όποια νηπιαγωγός έρχεται για 1 χρονιά στο σχολείο μας βρίσκει μια καλή συνεργασία και την ακολουθεί

ως προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς)

η συνεργασία όλης της κοινότητας ήταν άψογη 

ως προς την τοπική κοινότητα

και με την τοπική κοινότητα έχουμε πάντα καλή συνεργασία 

3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος

Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή (ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα)

 

οι δυσκολίες ήταν από τον covid ..καθώς είχαμε πολύ φόρτο εργασίας με τις φόρμες ανίχνευσης και τα μέτρα προστασίας 

Προτάσεις

Στη μορφή λίστας (150 λέξεις)

        ………………

        ………………

        ………………






1η θεματική ενότητα.

Ζώ  καλύτερα Ευ-ζην 

.ΥΓΕΙΑ :Διατροφή

Τίτλος: Κρητική διατροφή για υγεία και καλή ζωή

το θέμα θα το επεξεργαστούν τα παιδιά  και στα 2 τμήματα με παρόμοιο τρόπο.

εκπαιδευτικοί 1ου τμήματος Ψιττάκη-Πρωίμου Γεωργία και Τζιλιβάκη Ζωή 

μαθητές 17

εκπαιδευτικός 2ου τμήματος Ζήκα Γιαννούλα μαθητές 16

Στόχοι: :Να μάθουν την αξία της διατροφής στο Ζω Καλύτερα και τη σπουδαιότητα της Κρητικής διατροφής

Να δημιουργήσουν θετική στάση απέναντι στη Κρητική διατροφή

Ιστορική αναδρομή της Κρητικής διατροφής από την Αρχαιότητα

Σύνδεση με την Μεσογειακή διατροφή

Αναμένεται οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την προέλευση των τροφίμων και τη θρεπτική αξία των τροφών για τον άνθρωπο. 

Ως προς τις δεξιότητες αναμένουμε την ανάπτυξη της παρατηρητικότητας, κριτικής ικανότητας ,δημιουργικότητα, δεξιότητες του νου (ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμού) υπευθυνότητα και συνθετικής σκέψης.,, Με το πέρας των δραστηριοτήτων επιδιώκεται η καθιέρωση υγιεινών διατροφικών στάσεων από τα νήπια στην καθημερινότητά τους

προσπαθήσαμε να δουλέψουν τα παιδιά ομαδοσυνεργατικά να αναπτύξουν συνεργατικές ικανότητες ,να επικοινωνούν μεταξύ τους να ανταλλάσσουν ιδέες .

να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να συμμετέχουν ενεργά στη εκπαιδευτική διαδικασία .

φτιάξαμε συνεργατικά παιχνίδια και δημιουργικές δραστηριότητες, κατασκευές,   που απαιτούν συλλογική δράση.

τα μεγαλύτερα και ικανότερα παιδιά έχουν σε κάθε δράση την θέση του βοηθού και τα μικρότερα μαθαίνουν να ζητούν βοήθεια.

μεγάλη σημασία δίνουμε στο να μάθουν να βοηθούν και να ζητούν βοήθεια 

 <<βοήθα με να σε βοηθώ να ανεβούμε το βουνό>>

😊😊

τελειώσαμε τα 7 εργαστήρια  με ένα τραγούδι ..

το γράψαμε με τα παιδιά και το τραγουδάμε σα Κρητικόπουλα.......

 φτιάξαμε και τη Κρητικοπούλα που έχει στη ποδιά της τα παραδοσιακά φαγητά τσι Κρήτης


Τα Κρητικά τα φαγητά όλα σε κουζουλένουν

Απ΄τη πολύ τη νοστιμιά που όλα τους την έχουν

Έλα έλα που όλα τους την έχουν

 

Έχουμε το μπουρέκι μας τσι μαραθόπιτες μας

Τα καλιτσούνια τσι χοχλιούς τσι σφακιανές τσι πίτες

Έλα έλα τσι σφακιανές τσι πίτες

 

Τσι γάμους το πιλάφι μας η κρεατόπιτα μας ,

Τ’απάκι το αντικριστό τα ξεροτήγανα μας

Έλα έλα τα ξεροτήγανα μας

 

Το μέλι τη γραβιέρα μας τη στάκα με τα αυγά μας

Έλα έλα τη στάκα με τα αυγά μας

 

Πριν πάνε στο χωράφι τους η στο βουνό απάνω΄

Πέρνανε στο σακούλι τους ελιές ,τυρί και παξιμάδι

Έλα έλα ελιες,τυρί και παξιμάδι

 

Τρώγανε και το ντάκο τους πίνανε και κρασάκι

 για ναχουνε τη δύναμη να κάνουν τσι δουλειές  τους

έλα έλα να κάνουν τσι δουλειές τους

 

αυτά παιδιά και άλλα καλά τρώμε εις τη  Κρήτη

τα τρώγανε οι παππούδες μας απ΄τα παλιά τα χρόνια

έλα έλα απ΄τα παλιά τα χρόνια

 

γιαυτο και εμείς τα μάθαμε και θα τα αγαπούμε

θα τρώμε πάντοτε σωστά όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ

Έλα  Έλα όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ




1ο εργαστήριο 

 Αρχικά, οι μαθητές εισάγονται ομαλά στο θέμα 

με την ερώτηση

 τι είναι τροφή? τα παιδιά λένε διάφορα καταλήγουμε στην  απάντηση ότι είναι όλα όσα τρώμε και πίνουμε

τα παιδιά λένε διάφορες τροφές και τις καταγράφουμε όλες!!

Εξηγούμε στα παιδιά, πως, όλα τα φαγητά μας προσφέρουν ουσίες που χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργεί σωστά

στη συνέχεια διαβάζουμε το παραμύθι  :<<ο ωραίος Δαρείος >>της Σοφίας Ζαραμπούκα καθώς θέλουμε να τα εισαγάγουμε στην <<υγιεινή διατροφή>>


μετά την ανάγνωση ζητάμε απο τα παιδιά να θυμηθούν τι έτρωγε ο Δαρείος όταν ήταν δυνατός και όμορφος και τι έτρωγε όταν ήταν αδύναμος και παχύς.
καταγράφουμε τις απαντήσεις των παιδιών και συζητάμε για το πιά τρόφιμα νομίζουν ότι είναι  υγιεινά  και πιά όχι .
Έχουμε κόψει απο περιοδικά διάφορες τροφές και τα παιδιά καλούνται να τις χωρίσουν
έχουμε 2 μπώλ και κολλούμε μια  κόκκινη φατσούλα στο ένα και εκει βάζουμε τις ανθυγιεινές τροφές και μια  στη κίτρινη χαμογελαστή για τις υγιεινές τροφές ,τα παιδιά τις ξεχωρίζουν


αξιολόγηση: ζητάμε απο τα παιδιά σε συνέχεια της προηγούμενης  δραστηριότητας σε ατομικό φύλλο εργασίας να βάψουν  με κόκκινο τις ανθυγιεινές και κίτρινο τις υγιεινές τροφές
 την επόμενη ημέρα ημέρα ,κόβουν και κολλούν τις υγιεινές  και ανθυγιεινές τροφές κάτω απο κάθε φατσούλα αντίστοιχα 





και τέλος τα παιδιά φτιάχνουν μια ομαδική με το σωστό φαγητό του Δαρείου στο σπίτι και το φαγητό που έτρωγε έξω απο το σπίτι



2ο εργαστήριο
χωρίσαμε τις τροφές σε ομάδες 

ξεκινήσαμε το 2ο εργαστήριο διαβάζοντας το παραμύθι της Σοφίας Μαντούβαλου <<μια φορά ήταν η κολοτούμπα>>





είδαμε το σπίτι κάθε ομάδας και φτιάξαμε και εμείς μια ομαδική με τις ομάδες τροφών απο υλικό που είχαμε κόψει απο περιοδικά..




παίξαμε με τα πλαστικά φρούτα και λαχανικά και τα κάναμε ομάδες

τα παιδιά είχαν φέρει φρούτα που τους είχαμε ζητήσει.
  Είδαμε  το κάθε φρούτο συζητήσαμε για τα οφέλη τους στην υγεία μας...φτιάξαμε φρουτοσαλάτα και φάγαμε όλοι !!

φύλλο αξιολόγησης :τα παιδιά χώρισαν τα φρούτα απο τα λαχανικά σε χωριστή σακούλα



3ο εργαστήριο

16 Οκτώβρη η παγκόσμια ημέρα της υγιεινής διατροφής 

Στην ολομέλεια γίνεται αναφορά στην παγκόσμια ημέρα της υγιεινής διατροφής  ,τα παιδιά ήξεραν ήδη αρκετά για το θέμα καθώς είχαμε ασχοληθεί στα 2 προηγούμενα εργαστήρια

Ιστορική αναδρομή της υγιεινής διατροφής από την Αρχαιότητα

Διαβάσαμε μια ιστορία για τον παππού Ιπποκράτη που βρήκαμε στο Ίντερνετ

Είδαμε στον υπολογιστή ένα βίντεο  για τον Ιπποκράτη .

Συζητήσαμε ότι ήταν ο πρώτος γιατρός και τον λέμε πατέρα της ιατρικής και αναφέραμε ότι το σύμβολο της ιατρικής είναι το ίδιο και σήμερα  με του Ιπποκράτη ακόμα αναφερθήκαμε στον όρκο του Ιπποκράτη που δίνουν οι γιατροί

Αναφέραμε τη ρύση του Ιπποκράτη

 << Η τροφή σου να είναι το φάρμακο σου και το φάρμακο σου να είναι η τροφή σου>>

στόχοι: να μάθουν τα παιδιά την αξία της υγιεινής διατροφής ,να γίνει σύνδεση με την υγεία και την ευεξία του ανθρώπου, να μάθουν την σημασία και την σπουδαιότητα που έχει η σωστή διατροφή για τον άνθρωπο .

να έρχονται σε επαφή με τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και το ρόλο που έπαιξε στην εξέλιξη των επιστημών όπως της ιατρικής 

   τα εργαστήρια  είναι βιωματικά και η μάθηση ανακαλυπτική                                                                                                . Μέσα από παιχνίδια και άλλες τεχνικές της βιωματικής μάθησης, οι μαθητές/τριες κατανοούν με απλό και διασκεδαστικό τρόπο 


Τα παιδιά έφτιαξαν το σύμβολο σε φύλλο εργασίας








Σα γιατρός  ο Ιπποκράτης έδινε μεγάλη σημασία στη διατροφή  και αναφέραμε για τη σούπα του Ιπποκράτη και την αξία των λαχανικών στην υγεία μας

Την άλλη μέρα φέραμε τα υλικά -λαχανικά που χρειαζόμαστε, γράψαμε τη συνταγή και φτιάξαμε τη σούπα.

καλλιέργεια δεξιοτήτων νοητικών (αριθμητικές έννοιες,)γλωσσικών ,δημιουργικότητα, επικοινωνία και συνεργασία , αισθητηριακές .. .αίσθηση αφής όσφρησης γεύσης  




 τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και όσο έβραζε η σούπα φτιάξαμε μια ομαδική με την χύτρα και τα υλικά

τα παιδιά συνεργάστηκαν ...ζωγράφισαν έγραψαν τι θα χρειαστούμε και γέμισαν την χύτρα με τα λαχανικά...




Και στη συνέχεια γεύτηκαν... έφαγαν τη σούπα ..το σχολείο μύρισε ..







Αξιολόγηση:  έφτιαξαν  μόνα τους τη χύτρα και έβαλαν μέσα τα υλικά της σούπας ..σε ατομικό φύλλο εργασίας.

δεξιότητες νοητικές (γλωσσικές-μαθηματικές-μνήμης- αναστοχασμού )

 

 






φτιάξαμε μαζί με τα νήπια  ένα επιτραπέζιο <<Φιδάκι>> με τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές ..το χάρηκαν και το παίζουν και τα νήπια και τα προνήπια 
καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου(μαθηματικές έννοιες) και κοινωνικές δεξιότητες


4ο εργαστήριο
.
εισαγωγή στη Κρητική διατροφή και τα προϊόντα της Κρήτης

θα καλλιεργηθούν δεξιότητες του νου και δεξιότητες ζωής (αυτομέριμνα)
σύνδεση με την Αρχαιότητα


Ξεκινάμε την Κρητική διατροφή με στόχο . Να κατανοήσουν ότι η παραδοσιακή κρητική δίαιτα- διατροφή ήταν η διατροφή των κατοίκων του νησιού μας, της Κρήτης, στα παλαιότερα χρόνια και ήταν αυτή που , σε συνδυασμό με τον τρόπο ζωής τους, τους χάριζε υγεία και μακροζωία

 Να γνωρίσουν τις βασικές αρχές και τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αυτής δίαιτας το τι τροφές έτρωγαν οι Κρητικοί, πόσες φορές την ημέρα και σε τι ποσότητες.

Να κατανοήσουν ότι παρήγαγαν οι ίδιοι τις τροφές που κατανάλωναν χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων και ήταν άνθρωποι που δούλευαν τη γη και δεν έκαναν καθιστική ζωή.

Να κατανοήσουν την ωφέλεια της δίαιτας αυτής στον άνθρωπο

Να διαφοροποιήσουν τη διατροφή των παλιών Κρητικών από τη διατροφή που έχουμε εμείς σήμερα και να καταλάβουν την αναγκαιότητα επιστροφής στις παλιές διατροφικές συνήθεις.

Η βραβευμένη κρητική διατροφή, έχει ως βασικές κατευθυντήριες γραμμές της την αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, τη χρήση ελαιολάδου, τον περιορισμό των ζωικών και των κορεσμένων λιπών και την κατανάλωση οσπρίων και ψαριών.

Να γνωρίσουν τις βασικές παραδοσιακές κρητικές τροφές ,τα βασικά παραδοσιακά κρητικά προϊόντα 


είχαμε ζητήσει  απο τους γονείς να μιλήσουν στα παιδιά τους για τη Κρητική διατροφή και να μας φέρουν υλικό, έντυπο η ότι άλλο ήθελαν
την άλλη μέρα στην παρεούλα τα παιδιά είπαν ότι ξέρουν για την Κρητική διατροφή και τα καταγράψαμε

μιλήσαμε για όλα τα εδέσματα και προϊόντα  και επιλέξαμε να μάθουμε πρώτα για την ελιά και το λάδι !!

στόχος να μάθουν τα παιδιά πως φτάνει το λάδι στο τραπέζι μας
όπως και τη σπουδαιότητα αυτού του προϊόντος στη ζωή της Κρήτης και την υγεία μας
διαβάσαμε το μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για να δούμε το πόσο σημαντική ήταν απο την Αρχαιότητα
είχαμε κλαδιά ελιάς με ελιές την παρατηρήσαμε 
 και τη ραβδίσαμε για να πάρουμε τον καρπό


σπάσαμε τις ελιές με μια πέτρα και τα παιδιά μύρισαν το λάδι που βγήκε και το άγγιξαν
είπαμε και ένα αίνιγμα για την ελιά και τη ζωγράφισαν

 
φτιάξαμε μια ομαδική με το ελιομάζεμα 

την επόμενη ημέρα συζητήσαμε για τις χρήσεις του ελαιόλαδου και των ελιών ,φτιάξαμε ελιόψωμο, γράψαμε τα υλικά τα είδαμε ...πλάσαμε ,ψήσαμε, μυρίσαμε, φάγαμε!!










σύνδεση με την Αρχαία Ελλάδα με το στεφάνι απο ελιά

έφτιαξαν και τον αρχαίο αμφορέα









στις δράσεις για το λάδι εντάξαμε και την επίσκεψη απο τη θεατρική ομάδα kat-art και μας είπε την ιστορία του μπάρμπα λαδί!!



5ο εργαστήριο
κρητικός Ντάκος

Το παξιμάδι έχει ταυτιστεί με τη διατροφή των Κρητικών. 

. Όντας γνωστό από την Μινωική εποχή ως διπυρίτης άρτος, έχει σημαδέψει τον ελληνικό διατροφικό πολιτισμό. Μελετητές του περίφημου μινωικού πολιτισμού μάλιστα υποστηρίζουν πως οι Μινωίτες χρησιμοποιούσαν το παξιμάδι στη διατροφή τους, καθώς ήταν ο μόνος τρόπος για να έχουν τροφή που διατηρούνταν κατά τη διάρκεια των μακρινών ταξιδιών τους.


ξεκινήσαμε το εργαστήριο με την ανάγνωση της κόκκινης κοτούλας 


συζητήσαμε με τα παιδιά πως απο το σποράκι φτάνουμε στο σιτάρι και το ψωμί και μάθαμε το τραγούδι του γεωργού
δραματοποιήσαμε το παραμύθι 
 του τέλος ζωγράφισαν το παραμύθι







τα παιδιά είδαν αρκετό εποπτικό υλικό 

συνδέσαμε όλη την διαδικασία με τους Κρητικούς και την αξία που είχε το ψωμί και το παξιμάδι στη διατροφή τους.

Έτσι ζητήσαμε απο  τους γονείς, τα παιδιά να φέρουν ντάκο για κολατσιό ,την επόμενη ημέρα, τους είχαμε ενημερώσει να συζητήσουν για τα υλικά και γενικά ότι ήξεραν για το ντάκο στη Κρητική διατροφή.
Στην παρεούλα τα παιδιά είπαν ότι ήξεραν, το καταγράψαμε σχολιάζαμε και προσθέταμε πληροφορίες , στη συνέχεια   γράψαμε τα υλικά του ντάκου και ζωγράφισαν το δικό τους ντάκο








φυτέψαμε τον κήπο του σχολείου μας για να μπορέσουν να βιώσουν  τα παιδιά ,πως , καλλιεργούνται και μεγαλώνουν,αυτα που τρώμε.
 Κάνουμε ξανά αναφορά, ότι οι παππούδες μας, παρήγαγαν μόνοι τους τα περισσότερα τρόφιμα που έτρωγαν 
και φυτέψαμε μια Κρητική Μπανανιά!!




αναφερθήκαμε  στο μύθο της Θεάς Δήμητρας και της Περσεφόνης και τα παιδιά τον ζωγράφησαν 



6ο εργαστήριο

Αρωματικά φυτά-βότανα και χόρτα της Κρήτης

Βοτανολογικές μελέτες αποκαλύπτουν πως το νησί μας έχει ένα από τα πιο πλούσια και πιο ενδιαφέροντα οικοσυστήματα της Ευρώπης, με μεγάλο αριθμό ενδημικών φυτών, δηλ. φυτών που υπάρχουν αυτοφυή μόνο στην Κρήτη, όπως η μαλοτύρα (siderites syrioca) και ο δίκταμος (origanum diktamus L.), βασιλεία της ενδημικής χλωρίδας της Κρήτης, γνωστός από την αρχαιότητα για την αντισηπτική του ιδιότητα. Ειδικά ο Ιπποκράτης συνιστούσε το δίκταμο ως «ωκυτόκειο», δηλαδή βοτάνι, που έκανε γυναίκες να γεννούν ανώδυνα και γρήγορα. Οι Κρήτες παραγωγοί αρωματικών φυτών προσφέρουν σήμερα στην αγορά πλήθος βοτάνων, όπως είναι η ρίγανη (origanum onites), βασιλικό (ocimum basilicum L.), τίλιο (tilia cordata mill.), μαντζουράνα (origanum majorana), θυμάρι (thymus sibthorpii benth.), μέντα (mentha), δεντρολίβανο (rosmarinus officinalis), δάφνη (laurus nobilis L.) χαμομήλι (matricaria chamomilla L.), φασκομηλιά (salvia officinalis) και άλλα. Όλα έχουν χρησιμοποιηθεί από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα ως φαρμακευτικά φυτά και είναι πολλά τα κείμενα των αρχαίων συγγραφέων που αποδίδουν στα βότανα εξαιρετικές θεραπευτικές ιδιότητες. Τα εκπληκτικά αυτά βότανα της Κρήτης (ανάμεσά τους και ο δίκταμος) φυτρώνουν στα απόκρημνα βουνά του νησιού μας και συλλέγονται από έμπειρους συλλέκτες για να αποξηρανθούν κάτω από φυσικές συνθήκες και να οδηγηθούν στα σύγχρονα συσκευαστήρια, χωρίς καμία χημική ή άλλη επεξεργασία. Σήμερα όμως πολλά από αυτά τα αρωματικά τείνουν να εξαφανιστούν ή τουλάχιστον δεν τα συναντάμε τόσο συχνά όσο παλιότερα λόγω της αλόγιστης ανθρώπινης επέμβασης (χρήση φυτοφαρμάκων, αλόγιστη συλλογή με εκρίζωση των φυτών κ.ά). Έτσι η ευαισθητοποίηση παιδιών στο θέμα προστασίας των αρωματικών φυτών καθίσταται αναγκαία και ιδιαίτερα σημαντική.

Στόχοι:

Να μάθουν τα κυριότερα αρωματικά φυτά και βότανα της Κρήτης

Που βρίσκονται

Ποια είναι άγρια και ποια τα καλλιεργούμε

Πως τα χρησιμοποιούμαι σήμερα και πως παλιά

Το ρόλο που παίζουν στην υγεία μας σήμερα και το ρόλο έπαιξαν στα παλαιότερα χρόνια

Πως μπορούμε να τα αποξηράνουμε να τα αποθηκεύσουμε και να τα έχουμε όλο το χρόνο

 Να ευαισθητοποιηθούν για τους κινδύνους και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που ευθύνονται για την εξαφάνιση πολλών ειδών αρωματικών φυτών.
 Να ευαισθητοποιηθούν , να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση και να κατανοήσουν πως οι αλόγιστες ανθρώπινες επεμβάσεις στο οικοσύστημα μπορούν να οδηγήσουν σε καταστροφή.

Να βρουν τρόπους για την προστασία των αρωματικών φυτών.
Να μάθουν να εργάζονται συλλογικά και υπεύθυνα.

Δεξιότητες που θα καλλιεργήσουμε: συνεργασία για ένα κοινό στόχο, επικοινωνία ,κριτική σκέψη, αυτομέριμνα,προσαρμοστικότητα, δημιουργικότητα, παραγωγικότητα, αγάπη και ευαισθησία για το περιβάλλον και  την  αειφορία ,ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμού



ξεκινήσαμε το πρωί το εργαστήριο μας με το να πάμε στον κήπο και να κόψουμε ένα κλαδάκι απο τα αρωματικά φυτά που έχουμε στον κήπο μας









 




στη συνέχεια γυρίσαμε στη τάξη μυρίσαμε τα βότανα και γράψαμε το όνομα τους.
 Τα παρατηρήσαμε ,
είδαμε το φύλλο κάθε φυτού και τα αναγνωρίσαμε απο το άρωμα αλλά και απο τη μορφή τους.
Μιλήσαμε για την ονομασία τους, <<μυρωδικά>>..γιατί τα λέμε έτσι !!
τα παιδιά μετά απο την ανταλλαγή απόψεων ,κατανόησαν ότι λέγονται έτσι ,γιατί μυρίζουν έντονα και γιατί όταν τα χρησιμοποιήσουμε σε φαγητό ,δίνουν το άρωμα τους.
Το κάθε φυτό έχει ένα ιδιαίτερο άρωμα .
Στο τέλος του εργαστηρίου, επέλεξε το κάθε παιδί το βότανο που ήθελε να ζωγραφίσει, το πήρε κοντά του  και το ζωγράφισε ..και έγραψαν και το όνομα του





Την άλλη μέρα μιλήσαμε με τα παιδιά για το που βρίσκουμε τα βότανα .
Είδαμε αρκετές εικόνες με βότανα που βρίσκουμε στα βουνά της Κρήτης και μάθαμε ότι τα βότανα φυτρώνουν μόνα τους 

Οι γονείς μας έφεραν βότανα απο το σπίτι τους τα παρατηρήσαμε , τα μυρίσαμε 







και φτιάξαμε τσάι...του βουνού ..με αγνό μέλι προσφορά του κ. Χανιωτάκη (μπαμπά)






παρατηρήσαμε ότι τα βότανα που φτιάχνουμε το τσάι είναι αποξηραμένα ..όχι πράσινα ..ασχοληθήκαμε με την διαδικασία αυτή..είδαμε σε βίντεο πως τα συλλέγουν και πως τα αποξηράνουν και γιατί το κάνουν.
συζήτησαμε με τα παιδιά αν μπορούμε να το κάνουμε και εμείς ,μετά απο συζήτηση ,ερωτήσεις απάντήσεις  αποφασίσαμε να μαζέψουμε  βότανα απο τον κήπο μας και να τα αποξεράνουμε,να δούμε πως γίνεται...
















Μάθαμε και το τραγούδι του Βασίλη Σκουλά <<Ο Βασιλικός>>.το τραγουδήσαμε το χορέψαμε το ζωγραφίσαμε







7ο εργαστήριο




τα γαλακτοκομικά στη Κρήτη

Το τυρί..
 Η Κρήτη έρχεται πρώτη σε κατανάλωση τυριού παγκοσμίως.  Το τυρί έχει τον πρωτεύοντα ρόλο στο ασβέστιο, που είναι πλούσιο σε μεγάλες ποσότητες ασβεστίου και  σε κεκορεσμένα λιπαρά. Οι βιταμίνες που προέρχονται είναι Α, Β1, Β2, Β3, Β6 και πλούσια σε φολικό οξύ.
Η μυθολογία μας λέει ότι με τα γαλακτοκομικά ανεθράφει ο Δίας ο Θεός του Ολύμπου.


Τα πρόβατα προσφέροντας το γάλα, που πρώτη τους παρασκευή ήταν η μυζήθρα, το κεφαλοτύρι, η μαλακά και η φέτα.. Πολύ πιο μετά ήρθε και το γιαούρτι και άλλα είδη γαλακτοκομικά.
Εκτός τούτου τα πρόβατα, και η κατσίκα ήταν από τα πρώτα κρεατικά που μπήκαν στην διατροφή των Κρητικών

αρχίσαμε το εργαστήρι με μια διερεύνηση τι ξέρουν τα παιδιά για το τυρί απο που το πέρνουμε πως το φτιάχνουμε και απο τι
τα παιδιά αντάλαξαν ιδέες είπαν τι γνώριζαν και συμπληρώναμε και εμεις πληροφορίες που τις καταγράψαμε ,στη συνέχεια είδαμε ένα βίντεο πως φτιάχνουν το τυρί παραδοσιακά οι βοσκοί στα λευκά όρη...απο το άρμεγμα έως το τυρί
μιλήσαμε για τα είδη τυριών στη Κρήτη και τα καταγράψαμε







είχαμε ζητήσει απο τους γονείς να φέρουν καλιτσούνια για κολατσιό 
μας έφεραν και ξεροτήγανα 
αναφέραμε τα κυριότερα παραδοσιακά Κρητικά φαγητά
και για να τα θυμούνται καλύτερα φτιάξαμε και ένα τραγούδι που το τραγουδούμε συχνά
είναι σε Κρητικό ρυθμό...τραγούδι της  ταύλας












Τα Κρητικά τα φαγητά όλα σε κουζουλένουν

Απ΄τη πολύ τη νοστιμιά που όλα τους την έχουν

Έλα έλα που όλα τους την έχουν

 

Έχουμε το μπουρέκι μας τσι μαραθόπιτες μας

Τα καλιτσούνια τσι χοχλιούς τσι σφακιανές τσι πίτες

Έλα έλα τσι σφακιανές τσι πίτες

 

Τσι γάμους το πιλάφι μας η κρεατόπιτα μας ,

Τ’απάκι το αντικριστό τα ξεροτήγανα μας

Έλα έλα τα ξεροτήγανα μας

 

Το μέλι τη γραβιέρα μας τη στάκα με τα αυγά μας

Έλα έλα τη στάκα με τα αυγά μας

 

Πριν πάνε στο χωράφι τους η στο βουνό απάνω΄

Πέρνανε στο σακούλι τους ελιές ,τυρί και παξιμάδι

Έλα έλα ελιες,τυρί και παξιμάδι

 

Τρώγανε και το ντάκο τους πίνανε και κρασάκι

 για ναχουνε τη δύναμη να κάνουν τσι δουλειές  τους

έλα έλα να κάνουν τσι δουλειές τους

 

αυτά παιδιά και άλλα καλά τρώμε εις τη  Κρήτη

τα τρώγανε οι παππούδες μας απ΄τα παλιά τα χρόνια

έλα έλα απ΄τα παλιά τα χρόνια

 

γιαυτο και εμείς τα μάθαμε και θα τα αγαπούμε

θα τρώμε πάντοτε σωστά όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ

Έλα  Έλα όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ


φτιάξαμε και τη Κρητικοπούλα με το σακούλι της και όλα τα ιδιαίτερα φαγητά της Κρήτης στη ποδιά της




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Σήμερα στο σχολείο μας μετά απο πρόταση του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων Βαμβακόπουλου υποδεχτήκαμε τη συγγραφέα και εκδότρια παιδικών παρα...