|
|
|
|
|
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ |
|
|
|
|
|
|
|
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ της Σχολικής Μονάδας
|
|
|
|
|
|
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+: http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ
ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
|
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ- 2ο
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΑΜΒΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-22 |
Σχολική μονάδα |
Νηπιαγωγείο |
Αριθμός τμημάτων |
2 |
Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας |
33 |
Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας |
3 |
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια
δεξιοτήτων |
3 |
Ζω καλύτερα
– Ευ Ζην |
Φροντίζω το
Περιβάλλον |
Ενδιαφέρομαι
και Ενεργώ - Κοινωνική
Συναίσθηση και Ευθύνη |
Δημιουργώ
και Καινοτομώ – Δημιουργική
Σκέψη και Πρωτοβουλία |
|
|
|
|
1.
ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια |
1.
Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά |
1.
Ανθρώπινα δικαιώματα |
1.
STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική |
2.
Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη |
2.
Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία |
2.
Εθελοντισμός διαμεσολάβηση |
2.
Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα |
3. Γνωρίζω το σώμα μου -
Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
3.
Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά |
3.
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα |
|
|
|
|
|
Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου
Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα) |
Το όραμά μας |
Το όραμα
για το σχολείο μας είναι τα παιδιά να καλλιεργήσουν δεξιότητες 21ου
αιώνα, δεξιότητες ζωής ,δεξιότητες νου ,επιστήμης και τεχνολογίας μέσα σε
κλίμα συνεργασίας να καταλάβουν τη
δύναμη του <<μαζί>> και φιλοσοφία μας η παροιμία << βοήθα με να σε βοηθώ να
ανεβούμε το βουνό>> Ονειρευόμαστε
ένα σύγχρονο, συνεργατικό, χαρούμενο ,δημιουργικό σχολείο
|
|
Στόχοι της σχολικής
μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες |
Δεξιότητες που πρόκειται να
καλλιεργηθούν :
21ου αιώνα
: κριτική σκέψη, διάλογος, συζήτηση, αντιπαράθεση ιδεών.. που θα εδράζονται σε παιδαγωγικές προσεγγίσεις
όπως .. συνεργατική, διερευνητική
μάθηση ,επίλυση προβλημάτων και θα προωθούν την συν οικοδόμηση της γνώσης
μέσω της συνεργασίας της επικοινωνίας και
την αλληλεπίδραση τους
Δεξιότητες ζωής
: εν συναίσθηση και ευαισθησία ,προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα,
πρωτοβουλία, υπευθυνότητα
Δεξιότητες νου:
στρατηγική σκέψη, πλάγια σκέψη, κατασκευές, παιχνίδια, ρουτίνες σκέψεις
Δεξιότητες επιστήμης τεχνολογίας:
πειράματα, τεχνολογία ,κατασκευές, Τη διαθεματική, τη διεπιστημονική και βιωματική προσέγγιση της
γνώσης ,την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών ως εργαλείο εμπλουτισμού της
μαθησιακής διαδικασίας,παραγωγικότητα,οργανωτική σκέψη,επίλυση προβλημάτων
|
|
Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ |
||
|
Περιγράφουμε αδρά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων |
|
ως προς τη Θεματική Ενότητα Ζω καλύτερα- Ευ ζην |
.ΥΓΕΙΑ:Διατροφή Τίτλος:
Κρητική
διατροφή για υγεία και καλή ζωή Στόχος: :Να μάθουν την αξία της διατροφής στο Ζω Καλύτερα
και τη σπουδαιότητα της Κρητικής διατροφής Να δημιουργήσουν θετική
στάση απέναντι στη Κρητικη διατροφή Ιστορική αναδρομή της
Κρητικής διατροφής από την Αρχαιότητα Σύνδεση με την Μεσογειακή
διατροφή
|
|
ως προς τη Θεματική Ενότητα Φροντίζω το
Περιβάλλον |
Οικολογία-Παγκόσμια
και τοπική Φυσική Κληρονομιά Τίτλος:
εξερευνώ και μαθαίνω την λίμνη της περιοχής
μου(Αγιάς)
Στόχος: Να μάθουν
τον κοντινό μας υγρότοπο ,την τοπική φυσική κληρονομιά μας ,να γνωρίσουν την λίμνη της Αγιάς …τι ζει σε αυτήν να μάθουν τα
προβλήματα και τις ανάγκες ενός υγρότοπου ,ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε
θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση Να
συνειδητοποιήσουν το περιβάλλον ως ολότητα και την ευθύνη του ανθρώπου
απέναντι του Να καλλιεργηθούν
αξίες στάσεις και συμπεριφορές φροντίδας αγάπης και προστασίας για το περιβάλλον
|
|
ως προς τη Θεματική
Ενότητα Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη |
. Αλληλοσεβασμός,
διαφορετικότητα Τίτλος << εγώ και συ μαζί, ίδιοι μα
διαφορετικοί>> Στόχος: να
γνωρίσουν να αγαπούν και να σέβονται<< τα παιδιά όλου του
κόσμου>> Να εντοπίζουν
μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές Να
εξοικειωθούν με διαφορετικά φυσικά και φυλετικά χαρακτηριστικά Αλληλεπίδραση
με παιδιά από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα Να
αναγνωρίσουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις Να
αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης
|
|
ως προς τη Θεματική
Ενότητα Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία |
STEM/ Εκπαιδευτική
Ρομποτική
Τίτλος <<Γύρω ,γύρω οι
πλανήτες και στη μέση Φώς>> Στόχος: να μάθουν μέσα από διερευνητική μάθηση το
ηλιακό μας σύστημα, τους πλανήτες, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, τις εποχές
|
|
Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα |
Οι προτεινόμενες
δραστηριότητες θα αναπτύσσονται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης,
ενθαρρύνοντας την ενεργό εμπλοκή των παιδιών και εστιάζουν στην καλλιέργεια
και ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών ικανοτήτων, αξιοποιώντας τις αρχές
της παιδαγωγικής ψυχολογίας. Θα Αξιοποιούνται οι πρότερες γνώσεις των παιδιών
επιδιώκοντας τη διασύνδεση και ενσωμάτωση της νέας γνώσης με τις
προϋπάρχουσες γνώσεις τους, μέσω πολλαπλών προσεγγίσεων ανάλογα με τις
ανάγκες, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά τους, υιοθετώντας στρατηγικές
της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της βιωματικής μάθησης. Όλη αυτή η προσπάθεια θα βασίζεται στο κλίμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας
.σλόγκαν μας το..<<.βοήθα με να σε βοηθώ να ανεβούμε στο βουνό
>>το τελικό προϊόν θα είναι συλλογικό και θα το χαρούμε όλοι!! |
|
Ειδικότερα οφέλη |
Οι δραστηριότητες θα είναι
κατάλληλα διαμορφωμένες και διαφοροποιημένες ώστε να μπορούν να συμμετέχουν
όλα τα παιδιά. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί η εκπαιδευτικός να προβεί εύκολα
σε αλλαγές ή να τις προσαρμόσει σύμφωνα με το δυναμικό της τάξης. Οι δράσεις
δεν θα προάγουν ανταγωνισμό,
συγκρούσεις ή περιθωριοποίηση και θα δίνονται ευκαιρίες για ανάπτυξη
διαπροσωπικών σχέσεων και συνεργασία. |
|
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας |
. Συνεργασία με την οικογένεια και τα
υπόλοιπα τμήματα του νηπιαγωγείου Ανάρτηση
των δράσεων στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου Ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους στην
εκ/κη διαδικασία |
|
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα |
|
|
Προσαρμογές
για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών |
Οι δραστηριότητες θα είναι κατάλληλα διαμορφωμένες και
διαφοροποιημένες για να συμμετέχουν όλα τα παιδιά |
|
Φορείς
και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης |
Ενημέρωση γονέων, εμπλοκή τοπικών φορέων ,συλλόγου
γονέων ,ΚΠΕ Βάμου |
|
Τελικά
προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν |
Εργασίες των μαθητών που θα αναρτηθούν στο σχολικό
blog ,θεατρική παράσταση η Ψ/Κ παιχνίδια, κουκλοθέατρο η ότι άλλο προκύψει |
|
Εκπαιδευτικό
υλικό και εργαλεία που
χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ. |
Εκπαιδευτικό υλικό από το ΚΠΕ Βάμου, φυσικό υλικό
..για την διατροφή ,οπτικοακουστικό υλικό κλπ |
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ - ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ |
||||
1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων Κείμενο
100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό) στην μορφή λίστας για
κάθε Θεματική Ενότητα |
||||
Ζω καλύτερα- Ευ ζην |
Φροντίζω το Περιβάλλον
|
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη |
Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία |
|
1.
ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια |
1.
Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά |
1.
Ανθρώπινα δικαιώματα |
1.
STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική |
|
2.
Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη |
2.
Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία |
2.
Εθελοντισμός διαμεσολάβηση |
2.
Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα |
|
3. Γνωρίζω το σώμα μου -
Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
3.
Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά |
3.
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα |
|
|
|
|
|
|
|
2.
Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης (σε
συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών) |
||||
ως
προς το σχολικό κλίμα γενικά |
το σχολικό κλίμα είναι πάντα καλό στο σχολείο μας καθώς η προϊσταμένη είναι σταθερή οργανικά καθώς και η 1 νηπιαγωγός όποια νηπιαγωγός έρχεται για 1 χρονιά στο σχολείο μας βρίσκει μια καλή συνεργασία και την ακολουθεί |
|||
ως
προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) |
η συνεργασία όλης της κοινότητας ήταν άψογη |
|||
ως
προς την τοπική κοινότητα |
και με την τοπική κοινότητα έχουμε πάντα καλή συνεργασία |
|||
3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της
πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος |
||||
Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή
(ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα) |
οι δυσκολίες ήταν από τον covid ..καθώς είχαμε πολύ φόρτο εργασίας με τις φόρμες ανίχνευσης και τα μέτρα προστασίας |
|||
Προτάσεις |
||||
Στη μορφή λίστας (150 λέξεις) ●
……………… ●
……………… ●
……………… |
.ΥΓΕΙΑ :Διατροφή
Τίτλος:
Κρητική
διατροφή για υγεία και καλή ζωή
το θέμα θα το επεξεργαστούν τα παιδιά και στα 2 τμήματα με παρόμοιο τρόπο.
εκπαιδευτικοί 1ου τμήματος Ψιττάκη-Πρωίμου Γεωργία και Τζιλιβάκη Ζωή
μαθητές 17
εκπαιδευτικός 2ου τμήματος Ζήκα Γιαννούλα μαθητές 16
Στόχοι: :Να μάθουν την αξία της διατροφής στο Ζω Καλύτερα και
τη σπουδαιότητα της Κρητικής διατροφής
Να δημιουργήσουν θετική στάση
απέναντι στη Κρητική διατροφή
Ιστορική αναδρομή της
Κρητικής διατροφής από την Αρχαιότητα
Σύνδεση με την Μεσογειακή διατροφή
Αναμένεται οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την προέλευση των τροφίμων και τη θρεπτική αξία των τροφών για τον άνθρωπο.
Ως προς τις δεξιότητες αναμένουμε την ανάπτυξη της παρατηρητικότητας, κριτικής ικανότητας ,δημιουργικότητα, δεξιότητες του νου (ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμού) υπευθυνότητα και συνθετικής σκέψης.,, Με το πέρας των δραστηριοτήτων επιδιώκεται η καθιέρωση υγιεινών διατροφικών στάσεων από τα νήπια στην καθημερινότητά τους
προσπαθήσαμε να δουλέψουν τα παιδιά ομαδοσυνεργατικά να αναπτύξουν συνεργατικές ικανότητες ,να επικοινωνούν μεταξύ τους να ανταλλάσσουν ιδέες .
να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να συμμετέχουν ενεργά στη εκπαιδευτική διαδικασία .
φτιάξαμε συνεργατικά παιχνίδια και δημιουργικές δραστηριότητες, κατασκευές, που απαιτούν συλλογική δράση.
τα μεγαλύτερα και ικανότερα παιδιά έχουν σε κάθε δράση την θέση του βοηθού και τα μικρότερα μαθαίνουν να ζητούν βοήθεια.
μεγάλη σημασία δίνουμε στο να μάθουν να βοηθούν και να ζητούν βοήθεια
<<βοήθα με να σε βοηθώ να ανεβούμε το βουνό>>
😊😊
τελειώσαμε τα 7 εργαστήρια με ένα τραγούδι ..
το γράψαμε με τα παιδιά και το τραγουδάμε σα Κρητικόπουλα.......
φτιάξαμε και τη Κρητικοπούλα που έχει στη ποδιά της τα παραδοσιακά φαγητά τσι Κρήτης
Τα Κρητικά τα φαγητά όλα σε κουζουλένουν
Απ΄τη πολύ τη νοστιμιά που όλα τους την έχουν
Έλα έλα που όλα τους την έχουν
Έχουμε το μπουρέκι μας τσι μαραθόπιτες μας
Τα καλιτσούνια τσι χοχλιούς τσι σφακιανές τσι πίτες
Έλα έλα τσι σφακιανές τσι πίτες
Τσι γάμους το πιλάφι μας η κρεατόπιτα μας ,
Τ’απάκι το αντικριστό τα ξεροτήγανα μας
Έλα έλα τα ξεροτήγανα μας
Το μέλι τη γραβιέρα μας τη στάκα με τα αυγά μας
Έλα έλα τη στάκα με τα αυγά μας
Πριν πάνε στο χωράφι τους η στο βουνό απάνω΄
Πέρνανε στο σακούλι τους ελιές ,τυρί και παξιμάδι
Έλα έλα ελιες,τυρί και παξιμάδι
Τρώγανε και το ντάκο τους πίνανε και κρασάκι
για ναχουνε τη δύναμη να κάνουν τσι δουλειές τους
έλα έλα να κάνουν τσι δουλειές τους
αυτά παιδιά και άλλα καλά τρώμε εις τη Κρήτη
τα τρώγανε οι παππούδες μας απ΄τα παλιά τα χρόνια
έλα έλα απ΄τα παλιά τα χρόνια
γιαυτο και εμείς τα μάθαμε και θα τα αγαπούμε
θα τρώμε πάντοτε σωστά όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ
Έλα Έλα όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ
1ο εργαστήριο
Αρχικά, οι μαθητές εισάγονται ομαλά στο θέμα
με την ερώτηση
τι είναι τροφή? τα παιδιά λένε διάφορα καταλήγουμε στην απάντηση ότι είναι όλα όσα τρώμε και πίνουμε
τα παιδιά λένε διάφορες τροφές και τις καταγράφουμε όλες!!
Εξηγούμε στα παιδιά, πως, όλα τα φαγητά μας προσφέρουν ουσίες που χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργεί σωστά
στη συνέχεια διαβάζουμε το παραμύθι :<<ο ωραίος Δαρείος >>της Σοφίας Ζαραμπούκα καθώς θέλουμε να τα εισαγάγουμε στην <<υγιεινή διατροφή>>
16 Οκτώβρη η παγκόσμια ημέρα της υγιεινής διατροφής
Στην ολομέλεια γίνεται αναφορά στην παγκόσμια ημέρα της
υγιεινής διατροφής ,τα παιδιά ήξεραν ήδη
αρκετά για το θέμα καθώς είχαμε ασχοληθεί στα 2 προηγούμενα εργαστήρια
Ιστορική αναδρομή της υγιεινής διατροφής από την Αρχαιότητα
Διαβάσαμε μια ιστορία για τον παππού Ιπποκράτη που βρήκαμε στο Ίντερνετ
Είδαμε στον υπολογιστή ένα βίντεο για τον Ιπποκράτη .
Συζητήσαμε ότι ήταν ο πρώτος γιατρός και τον λέμε πατέρα της ιατρικής και αναφέραμε ότι το σύμβολο της ιατρικής είναι το ίδιο και σήμερα με του Ιπποκράτη ακόμα αναφερθήκαμε στον όρκο του Ιπποκράτη που δίνουν οι γιατροί
Αναφέραμε τη ρύση του Ιπποκράτη
<< Η τροφή σου να είναι το φάρμακο σου και το φάρμακο σου να είναι η τροφή σου>>
στόχοι: να μάθουν τα παιδιά την αξία της υγιεινής διατροφής ,να γίνει σύνδεση με την υγεία και την ευεξία του ανθρώπου, να μάθουν την σημασία και την σπουδαιότητα που έχει η σωστή διατροφή για τον άνθρωπο .
να έρχονται σε επαφή με τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και το ρόλο που έπαιξε στην εξέλιξη των επιστημών όπως της ιατρικής
τα εργαστήρια είναι βιωματικά και η μάθηση ανακαλυπτική . Μέσα από παιχνίδια και άλλες τεχνικές της βιωματικής μάθησης, οι μαθητές/τριες κατανοούν με απλό και διασκεδαστικό τρόπο
Τα παιδιά έφτιαξαν το σύμβολο σε φύλλο εργασίας
Σα γιατρός ο
Ιπποκράτης έδινε μεγάλη σημασία στη διατροφή και αναφέραμε για τη σούπα του Ιπποκράτη και την αξία των λαχανικών στην υγεία μας
Την άλλη μέρα φέραμε τα υλικά -λαχανικά που χρειαζόμαστε, γράψαμε τη συνταγή και φτιάξαμε τη σούπα.
καλλιέργεια δεξιοτήτων νοητικών (αριθμητικές έννοιες,)γλωσσικών ,δημιουργικότητα, επικοινωνία και συνεργασία , αισθητηριακές .. .αίσθηση αφής όσφρησης γεύσης
τα
παιδιά ενθουσιάστηκαν και όσο έβραζε η σούπα φτιάξαμε μια ομαδική με την χύτρα και τα υλικά
τα παιδιά συνεργάστηκαν ...ζωγράφισαν έγραψαν τι θα χρειαστούμε και γέμισαν την χύτρα με τα λαχανικά...
Και στη συνέχεια γεύτηκαν... έφαγαν τη σούπα ..το σχολείο μύρισε ..
Αξιολόγηση: έφτιαξαν μόνα τους τη χύτρα και έβαλαν μέσα τα υλικά της σούπας ..σε ατομικό φύλλο εργασίας.
δεξιότητες νοητικές (γλωσσικές-μαθηματικές-μνήμης- αναστοχασμού )
Ξεκινάμε την Κρητική διατροφή με στόχο . Να
κατανοήσουν ότι η παραδοσιακή κρητική δίαιτα- διατροφή ήταν η διατροφή των
κατοίκων του νησιού μας, της Κρήτης, στα παλαιότερα χρόνια και ήταν
αυτή που , σε συνδυασμό με τον τρόπο ζωής τους, τους χάριζε υγεία και
μακροζωία
Να γνωρίσουν τις βασικές αρχές και τα
χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αυτής δίαιτας το τι τροφές έτρωγαν οι
Κρητικοί, πόσες φορές την ημέρα και σε τι ποσότητες.
Να κατανοήσουν ότι παρήγαγαν οι ίδιοι τις
τροφές που κατανάλωναν χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων και ήταν
άνθρωποι που δούλευαν τη γη και δεν έκαναν καθιστική ζωή.
Να κατανοήσουν την ωφέλεια της δίαιτας αυτής στον άνθρωπο
Να διαφοροποιήσουν τη διατροφή των παλιών Κρητικών από τη διατροφή που έχουμε εμείς σήμερα και να καταλάβουν την αναγκαιότητα επιστροφής στις παλιές διατροφικές συνήθεις.
Να γνωρίσουν τις βασικές παραδοσιακές κρητικές τροφές ,τα βασικά
παραδοσιακά κρητικά προϊόντα
μιλήσαμε για όλα τα εδέσματα και προϊόντα και επιλέξαμε να μάθουμε πρώτα για την ελιά και το λάδι !!
την επόμενη ημέρα συζητήσαμε για τις χρήσεις του ελαιόλαδου και των ελιών ,φτιάξαμε ελιόψωμο, γράψαμε τα υλικά τα είδαμε ...πλάσαμε ,ψήσαμε, μυρίσαμε, φάγαμε!!
Το παξιμάδι έχει ταυτιστεί με τη διατροφή των Κρητικών.
.
Όντας γνωστό από την Μινωική εποχή ως διπυρίτης άρτος, έχει σημαδέψει τον
ελληνικό διατροφικό πολιτισμό. Μελετητές του περίφημου μινωικού πολιτισμού
μάλιστα υποστηρίζουν πως οι Μινωίτες χρησιμοποιούσαν το παξιμάδι στη διατροφή
τους, καθώς ήταν ο μόνος τρόπος για να έχουν τροφή που διατηρούνταν κατά τη
διάρκεια των μακρινών ταξιδιών τους.
συζητήσαμε με τα παιδιά πως απο το σποράκι φτάνουμε στο σιτάρι και το ψωμί και μάθαμε το τραγούδι του γεωργού
φυτέψαμε τον κήπο του σχολείου μας για να μπορέσουν να βιώσουν τα παιδιά ,πως , καλλιεργούνται και μεγαλώνουν,αυτα που τρώμε.
6ο
εργαστήριο
Αρωματικά
φυτά-βότανα και χόρτα της Κρήτης
Βοτανολογικές μελέτες
αποκαλύπτουν πως το νησί μας έχει ένα από τα πιο πλούσια και πιο ενδιαφέροντα
οικοσυστήματα της Ευρώπης, με μεγάλο αριθμό ενδημικών φυτών, δηλ. φυτών που
υπάρχουν αυτοφυή μόνο στην Κρήτη, όπως η μαλοτύρα (siderites syrioca) και ο δίκταμος
(origanum diktamus L.), βασιλεία της ενδημικής χλωρίδας της Κρήτης, γνωστός από
την αρχαιότητα για την αντισηπτική του ιδιότητα. Ειδικά ο Ιπποκράτης συνιστούσε
το δίκταμο ως «ωκυτόκειο», δηλαδή βοτάνι, που έκανε γυναίκες να γεννούν ανώδυνα
και γρήγορα. Οι Κρήτες παραγωγοί αρωματικών φυτών προσφέρουν σήμερα στην αγορά
πλήθος βοτάνων, όπως είναι η ρίγανη (origanum onites), βασιλικό (ocimum
basilicum L.), τίλιο (tilia cordata mill.), μαντζουράνα (origanum majorana),
θυμάρι (thymus sibthorpii benth.), μέντα (mentha), δεντρολίβανο (rosmarinus
officinalis), δάφνη (laurus nobilis L.) χαμομήλι (matricaria chamomilla L.),
φασκομηλιά (salvia officinalis) και άλλα. Όλα έχουν χρησιμοποιηθεί από την
αρχαιότητα μέχρι σήμερα ως φαρμακευτικά φυτά και είναι πολλά τα κείμενα των
αρχαίων συγγραφέων που αποδίδουν στα βότανα εξαιρετικές θεραπευτικές ιδιότητες.
Τα εκπληκτικά αυτά βότανα της Κρήτης (ανάμεσά τους και ο δίκταμος) φυτρώνουν
στα απόκρημνα βουνά του νησιού μας και συλλέγονται από έμπειρους συλλέκτες για
να αποξηρανθούν κάτω από φυσικές συνθήκες και να οδηγηθούν στα σύγχρονα
συσκευαστήρια, χωρίς καμία χημική ή άλλη επεξεργασία. Σήμερα όμως πολλά από
αυτά τα αρωματικά τείνουν να εξαφανιστούν ή τουλάχιστον δεν τα συναντάμε τόσο
συχνά όσο παλιότερα λόγω της αλόγιστης ανθρώπινης επέμβασης (χρήση
φυτοφαρμάκων, αλόγιστη συλλογή με εκρίζωση των φυτών κ.ά). Έτσι η
ευαισθητοποίηση παιδιών στο θέμα προστασίας των αρωματικών φυτών καθίσταται
αναγκαία και ιδιαίτερα σημαντική.
Στόχοι:
Να μάθουν τα
κυριότερα αρωματικά φυτά και βότανα της Κρήτης
Που
βρίσκονται
Ποια είναι
άγρια και ποια τα καλλιεργούμε
Πως τα
χρησιμοποιούμαι σήμερα και πως παλιά
Το ρόλο που
παίζουν στην υγεία μας σήμερα και το ρόλο έπαιξαν στα παλαιότερα χρόνια
Πως μπορούμε
να τα αποξηράνουμε να τα αποθηκεύσουμε και να τα έχουμε όλο το χρόνο
Να ευαισθητοποιηθούν για
τους κινδύνους και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που ευθύνονται για την
εξαφάνιση πολλών ειδών αρωματικών φυτών.
Να
ευαισθητοποιηθούν , να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση και να κατανοήσουν
πως οι αλόγιστες ανθρώπινες επεμβάσεις στο οικοσύστημα μπορούν να οδηγήσουν σε
καταστροφή.
Να βρουν τρόπους για την
προστασία των αρωματικών φυτών.
Να μάθουν να εργάζονται συλλογικά και υπεύθυνα.
Δεξιότητες που θα
καλλιεργήσουμε: συνεργασία για ένα κοινό στόχο, επικοινωνία ,κριτική σκέψη,
αυτομέριμνα,προσαρμοστικότητα, δημιουργικότητα, παραγωγικότητα, αγάπη και
ευαισθησία για το περιβάλλον και
την αειφορία ,ολιστική σκέψη,
ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμού
Το τυρί..
Η μυθολογία μας λέει ότι με τα γαλακτοκομικά ανεθράφει ο Δίας ο Θεός του Ολύμπου.
Εκτός τούτου τα πρόβατα, και η κατσίκα ήταν από τα πρώτα κρεατικά που μπήκαν στην διατροφή των Κρητικών
Τα Κρητικά
τα φαγητά όλα σε κουζουλένουν
Απ΄τη πολύ
τη νοστιμιά που όλα τους την έχουν
Έλα έλα που
όλα τους την έχουν
Έχουμε το
μπουρέκι μας τσι μαραθόπιτες μας
Τα
καλιτσούνια τσι χοχλιούς τσι σφακιανές τσι πίτες
Έλα έλα τσι
σφακιανές τσι πίτες
Τσι γάμους
το πιλάφι μας η κρεατόπιτα μας ,
Τ’απάκι το
αντικριστό τα ξεροτήγανα μας
Έλα έλα τα
ξεροτήγανα μας
Το μέλι τη
γραβιέρα μας τη στάκα με τα αυγά μας
Έλα έλα τη
στάκα με τα αυγά μας
Πριν πάνε
στο χωράφι τους η στο βουνό απάνω΄
Πέρνανε στο
σακούλι τους ελιές ,τυρί και παξιμάδι
Έλα έλα
ελιες,τυρί και παξιμάδι
Τρώγανε και
το ντάκο τους πίνανε και κρασάκι
για ναχουνε τη δύναμη να κάνουν τσι
δουλειές τους
έλα έλα να
κάνουν τσι δουλειές τους
αυτά παιδιά
και άλλα καλά τρώμε εις τη Κρήτη
τα τρώγανε
οι παππούδες μας απ΄τα παλιά τα χρόνια
έλα έλα
απ΄τα παλιά τα χρόνια
γιαυτο και
εμείς τα μάθαμε και θα τα αγαπούμε
θα τρώμε
πάντοτε σωστά όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ
Έλα Έλα όπως παλιά στη ΚΡΉΤΗ
φτιάξαμε και τη Κρητικοπούλα με το σακούλι της και όλα τα ιδιαίτερα φαγητά της Κρήτης στη ποδιά της
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.